I januari skickade Ica Maxi Öst ut ett reklamblad med annonser för ett flertal produkter. Bland dessa fanns en annons för nikotinläkemedlet Nicorette. Men ingenstans framgick av annonsen att det rörde sig om ett läkemedel. Enligt läkemedelslagen och föreskrifterna är detta ett krav för läkemedelsreklam som riktar sig till allmänheten. Det ska också finnas tydliga uppmaningar att ta del av bipacksedeln.
Läkemedelsverket kontaktade Ica som meddelade att de skulle sluta med marknadsföringen. Men i slutet av april skickade Ica ut en till liknande annons där nikotinläkemedlet Nicotinelle Fruit fanns med bland ett antal andra varor som tvättmedel och fryspåsar. Inte heller denna gång framgick att det var ett läkemedel.
Med anledning av detta har Läkemedelsverket nu utfärdat ett föreläggande och ett förbud att fortsätta med marknadsföringen. Om förbudet inte följs riskerar Ica ett vite på en miljon kronor. Sara Hjelm, pressekreterare på Ica, säger till Dagens Apotek att de beklagar det inträffade och att Ica arbetar för att ta redan på vad som gått fel.
Att det råder oklarheter vad gäller marknadsföringen för receptfria läkemedel har visat sig ett antal gånger den senaste tiden. Tidigare i maj fick Apotek Hjärtat en tillsägelse av Läkemedelsverket för sin marknadsföring av allergiläkemedel.