Medan den nya kommunikatonsstrategin utreds har den nuvarande kommunikationsenheten hamnat under personalenheten och personaldirektör Eva-Britt Örtegrens ansvar.
? Läkemedelsverket ligger ganska långt efter andra myndigheter och resten av världen, skulle jag säga, när det gäller kommunikationsstrategier. Det är till exempel få här som kan något om sociala medier och twitter säger Eva-Britt Örtegren.
Och det ska nu, Lars Dagerholt driva, enligt Eva-Britt Örtegren, men på enheten för vetenskaplig regulatorisk strategi.
Hela kommunikationsenheten läggs ned och medarbetarna kommer att erbjudas anställningar på andra enheter i organisationen.
? Vi är ju tyvärr en ganska anonym organisation i Sverige och behöver jobba mer tydligt utåt med våra frågor.
Enligt Eva?Britt Örtegren finns det ett uttalat behov från enheter inom Läkemedelsverket att man vill ha hjälp med att kommunicera sina frågor.
? Och det behovet har den nuvarande kommunikationsenheten haft svårt att ta hand om. Nu ska vi tänka nytt.
I dagsläget är ytterst oklart om myndigheten kommer att anställa någon ny kommunikationsdirektör.
? Jag tror inte det, i alla fall inte den närmaste tiden, säger Eva-Britt Örtegren.
Hon menar att tiden är ute för stora som hon beskriver tunga kommunikationsenheter.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
Inte behöver man omorganisera för att alla medarbetare ska lära sig twittra. Det kanske medarbetarna redan kan. Vad vet HR-chefen om det? HR kan väl börja med att kommunicera genom twitter. Floskler gör sig bäst i kortform.
Prova att ställa “veckans fråga” om det finns någon på LV som kan twittra. Nej förresten, då förstör vi ju nöjet för Dagerholt som fått en egen fyr att sitta och klura ut detta i tills han hittar nytt jobb.
Läkemedelsinformation på twitter finns det onekligen ett enormt sug efter i branschen!