Det var i maj 2011 som LIF, Läkemedelsindustriföreningen, beslutade att begränsa möjligheterna för läkemedelsföretag att använda sig av marknadsföring för enskilda vaccinprodukter gentemot allmänheten. Förbudet började gälla den första maj i år och innefattar all form av reklam i vilken produktnamn förekommer.
? Vi säljer receptbelagda läkemedel och därför är det viktigt att patienter och sjukvårdspersonal får information på ett trovärdigt och medicinskt orienterat vis. Tydliga riktlinjer möjliggör för alla aktörer i branschen att arbeta utifrån denna utgångspunkt, säger Veronica Sandström, chef för resevacciner på GSK.
I fortsättningen kommer det att vara tillåtet med terapiinriktade vaccinkampanjer som inte nämner enskilda preparat. Sådana kampanjer ska även fortsättningsvis förhandsgranskas av Informationsgranskningsmannen, IGM.
Företagen kommer att möta den nya situationen på olika sätt. Till exempel släpper Glaxosmithkline idag vaccinportalen.se för att fortsätta kunna tillhandahålla information om vaccinationer. På sajten finns bland annat fakta om vilka vaccin som finns att tillgå och sjukdomarna de skyddar mot, information om risker för olika resedestinationer samt en sökfunktion för var man kan vaccinera sig. Flera av texterna hämtas från landstingssajten 1177.se.