De fyra apotekskedjorna har tillsammans 330 apotek och köper ni receptfria läkemedel och handelsvaror för 1 200 miljoner kronor. Nu har de tecknat en avsiktsförklaring om ett inköpssamarbete.
– Den svenska apoteksmarknaden är hårt konkurrensutsatt. Vi gör det här framförallt för att effektivisera och ompröva befintliga lösningar, och nu har vi valt inköp, säger Peter Rose, tf sortiments- och marknadschef på Docmorris.
Samarbetet inleddes under hösten, och efter en upphandling under våren har kedjorna tecknat ett intentionsavtal med Oriola om en gemensam grossist- och logistiktjänst.
– Av de sju företag som inkom med anbud hade Oriola den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen, säger Peter Rose.
Genom gemensamma volymer och ett bassortiment hoppas kedjorna på lägre logistikkostnader och inköpspriser.
– Vi tror att det kommer att stärka vår konkurrens och förstärka möjligheterna för attraktiva kunderbjudanden. Men det finns fortfarande en möjlighet för kedjorna att särskilja sina sortiment, säger Peter Rose.
Distributionen via Oriola beräknas starta under hösten 2012.