Den internationella och ideella organisationen Access to Medicines Foundation har sedan 2008 rankat de 20 största läkemedelsföretagens försök att förbättra den globala tillgången på läkemedel i ett index. Företagen raknas i sju olika kategorier: donationer och välgörenhet, tillverknings- och distributionskapacitet, patent och licensiering, prissättning, forskning och utveckling, samarbete med lagstiftande institutioner samt företagsstrategier och ledning.
Rankningen görs vartannat åt och för tredje gången i rad hamnar Glaxosmithkline i topp. Företaget får högsta betyg i fyra kategorier.
– Att skapa bättre tillgång till läkemedel är en genuin del av vår verksamhet. Vi är fast övertygade om att vi genom att använda alla våra resurser, vår kunskap och expertis kan förbättra människors hälsa och välmående, oavsett var i världen de bor. Vi strävar efter att göra detta samtidigt som vi skapar den avkastning vi behöver för att driva vår verksamhet vidare och för att kunna investera i fortsatt forskning, säger GSKs koncernchef Andrew Witty, i ett pressmeddelande.
Enligt rapporten börjar allt fler läkemedelsföretag fokusera på närvaro i utvecklingsländer och 17 av de 20 bolagen har förbättrat sina resultat från 2010. Somliga företag viker så mycket som 20 procent av sin pipeline åt att utveckla nya produkter och anpassa befintliga för de fattigas behov. Även om GSK för tredje gången hamnat i topp hårdnar konkurrensen. Företaget är tätt följt av Johnson & Johnson på andra plats och Sanofi på tredje plats.