Enligt Fredrik Ljungström, kommersiell chef på Llodys, är detta ett sätt att öka miljömedvenetheten hos kunderna.
– Vi vill tänka nytt och det här är ett sätt. Samtidigt som vi får in miljöaspekten blir det en uppmaning till kunderna att gå igenom sina läkemedel man har stående hemma.
Kundklubben hos Lloyds är kortlös och kopplad till personnummer. Efter att kunden samlat på sig ett antal bonuspoäng skickas en värdecheck hem som det går att handla egenvårdsprodukter för.
Fredrik Ljungström säger att han tycker apotekesbranschen skulle kunna göra mer vad gäller miljöarbete.
– Det stämmer att det inte är lätt för de kunder som vill göra medvetna val. Vi som bransch måste utveckla oss och hitta sätt att hjälpa konsumenten att veta vilka produkter som är bättre ut miljösynpunkt.
Bytet av namn från Docmorris till Lloyds är en följd av att apotekskedjans ägare Celesio i höstas sålde varumärket Doc Morris till företaget Zur Rose.