I början av oktober ställde läkemedelsgrossisten Oriola in leveranser till Apotek Hjärtats 150 apotek. Anledningen var enligt grossisten att Hjärtat var sena med att betala en faktura på 120 miljoner kronor.
Apotek Hjärtat menade att de stoppade leveranserna var ett hot mot patientsäkerheten och de har anmält händelsen till Läkemedelsverket. Enligt uppgifter från Apotek Hjärtat var en av anledningarna till den sena betalningen att Oriolas faktura inte hade nått dem förrän sex dagar innan förfallodatum.
På Läkemedelsverket tittar man nu på frågan och har begärt in kommentarer från de båda parterna. Oriola har inkommit med ett svar där de bland annat skriver att den aktuella fakturan har gått iväg i tid.
-Vi kommer med ett besked till företagen om hur vi går vidare, säger Annika Babra, enhetschef på Läkemedelsverket.
Enligt Annika Barba är det ovanligt att Läkemedelsverket utreder frågor av den här typen. De utreder inte affärsuppgörelser mellan företagen
-Nu kom de i gång med leveranserna snabbt den här gången men det är klart, om det skulle handlar om att leveranser stoppas en längre tid så blir det problem med tillhandahållandeskyldigheten.
Enligt uppgifter från SVT är det inte första gången som Apotek Hjärtat är sena med att betala fakturor. På tre år har apoteksbolaget hamnat hos Kronofogden 45 gånger på grund av sena betalningar varav fyra resulterat i betalningsföreläggande.
Jonas Mjöbäck, informationschef på Apotek Hjärtat uppger till SVT att det naturligtvis inte är bra att få en betalningsanmärkning men att det bara handlar om några promille av den stora mängd fakturor bolaget hanterar.