Vilken roll apoteken har för bättre läkemedelsanvändning diskuterades när företrädare från den ideella föreningen Apotekarsocieteten, fackförbundet Sveriges Farmaceuter och branschföreningen Sveriges apoteksförening mötte statssekreterare Agneta Karlsson från socialdepartementet på tisdagskvällen.
Agneta Karlsson förklarade att apoteken inte stått högt på regeringens agenda hittills men berättade att det med stor sannolikhet kommer att tillsättas en ny utredning om apoteksmarknaden innan hösten då det finns flera lösa trådar som behöver utredas vidare. Bland annat tillgång till läkemedel över hela landet och 24-timmarsregeln bör tittas på.
Hon bekräftade att regeringen ser apoteken som en naturlig del av vårdkedjan, men ville inte specificera närmre vilken roll de har. Däremot menade hon att apotekskedjorna behöver bli bättre på rådgivning och att farmaceuternas kompetens behöver utnyttjas bättre. Dessutom uttryckte hon en oro för farmaceuternas kompetensutveckling. Men är det arbetsgivarens eller statens ansvar, undrade hon och påpekade skämtsamt att det inte var förbjudet för apoteksbolagen att börja med detta utan statliga direktiv eller pengar.
Inför valet sade Socialdemokraterna att man tyckte att Apoteket AB borde ha ett större samhällsansvar, och den synen har regeringen fortsatt. Däremot är det ännu inte bestämt vad det ansvaret består av.
Handelsmarginalen och vad den ska räcka till togs också upp. Agneta Karlsson anser att den är generös, men att uppdraget för apoteken är stort och att det kan finnas en poäng att se över den.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
Varför inte börja med att se över regelverket så att den kompetens som onekligen finns också får användas!?
Eller politiskt ta tag i frågan om varför vi har multinationellt erkända legitimerade farmaceuter med examen på avancerad nivå och nästan-nordiskt erkända legitimerade farmaceuter med examen på grundnivå utan någon som helst skillnad i regulatoriska arbetsuppgifter gentemot patienter/kunder på apotek?
Apoteken bör bli bättre på rådgivning och att utnyttja farmaceuternas kompetens står det, men det är inte apoteken som skall bli bättre utan sjukvården, på att ta chansen att använda farmaceuternas kunskaper!
Tänk så mycket farmaceuterna kan göra för att säkra att medicinen används rätt och inte skadar. Farmaceuter flytta fram era positioner!
Samtidigt är det ok med E-handel utan ett enda samtal med beställande kund. Visst kan kunden ringa kundtjänst om de har frågor men det har ju kunden sällan förrän felmedineringen är ett faktum och då är det lite sent..
Det tar i snitt 16 år innan äldre får del av nu rekommenderad läkemedelsbehandling. Vården gör som de brukar och fortsätter med föråldrad behandling. Min lösning fick bli eget företag för att kunna använda min kompetens. Apoteken efterfrågar inte och vården efterfrågar inte heller specialistapotekare. Att arbeta med rätt användning av fel läkemedel fungerade inte för mig. http://www.läkemedelsråd.com