Läkaren anmälde ett sjukhusapotek eftersom hen under 30 minuter försökte ringa in ett recept. Hen kunde inte kopplas till telefonkö. Efter fem försök gav läkaren upp och patienten fick inte sina läkemedel den här dagen. Läkaren skickade en anmäla till Inspektionen för vård och omsorg som inte resulterat i några åtgärder från myndigheten.
Myndighetens bedömning är att händelsen inte har direkt betydelse för patientsäkerheten
– Vi bedömde det inte som ett patientsäkerhetsproblem. Det finns många andra sätt att kontakta ett apotek, till exempel via digital förskrivning eller med pappersrecept och så finns det ju andra apotek, säger utredaren Ann-Sofi Lundgren.
Ärendet är nu avslutat för Ivos del.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
Jobbigt att inte komma fram, speciellt på söndagar. Ibland har det tagit mig 2 veckor att få tag i en läkare då fel telefonnummer/arbetsplats uppgetts och läkaren bara jobbar “sporadiskt”. Ingen på den uppgivna arbetsplatsen vet var läkaren finns övrig tid och det finns självklart inga andra kontaktuppgifter tillgängliga. Så ur mitt perspektiv låter en halvtimme som himmelriket! Speciellt när man även kan välja ett annat apotek, pappersrecept eller e-recept!