Hpv-kampanjer riskerar att utesluta målgrupper

Vaccinationskampanjer mot hpv-virus som vänder sig till flickor och unga kvinnor riskerar att utesluta målgrupper, enligt ny avhandling.

3 jun 2016, kl 12:39
0

Annons

Lisa Lindén.

Kampanjer med budskapet att få fler flickor och kvinnor att vaccinera sig mot hpv riskerar att bli exkluderande och inte nå ut till alla. Det visar en avhandling vid Linköpings universitet.

– Kampanjerna kommer med idéer om vem den unga tjejen är och det passar inte alla, vilket gör att budskapet kanske inte når hela målgruppen, säger Lisa Lindén som gjort avhandlingen.

I avhandlingen har hon undersökt hur landstingen försöker nå ut med budskapet om hpv-vaccin. Två landsting och deras tre kampanjer för hpv-vaccin har studerats. Där ingår sociala medier, en app och en uppsökande husvagnsturné.

– Den form av omsorg som kampanjerna använder sig av är genuskodad omsorg och färgen är ofta rosa, vilket både är kopplat till kvinnocancer i och med bröstcancer och normativa idéer om vilka de unga flickorna är, säger Lisa Lindén.

Lisa Lindén tror att kampanjerna måste ha en större mångfald med fler perspektiv för att budskapet ska nå fler flickor och unga kvinnor.

– Tjejer kan se olika ut och jag tror att det är viktigt att visa tjejer med olika hudfärger och olika kroppsformer. Genom att späda på normen om hur en tjej i Sverige ser ut finns det risk att vissa i målgruppen stängs ute, säger hon.

Avhandlingen visar att kampanjerna starkt fokuserar på budskap om omsorg, både om sig själv och samhället, vilket Lisa Lindén ser som ett skifte och en förändring mot tidigare.

– Vaccinationskampanjer har tidigare fokuserat på statens ansvar men i dessa kampanjer är fokus mer på det gemensamma ansvaret mellan samhälle och myndigheter samt på individansvaret, säger Lisa Lindén.

Hon menar att ett ökat fokus på flickans eller kvinnans ansvar att vaccinera sig kan innebära att man inte ser till orsakerna till varför vissa inte vill vaccinera sig.

– Risken finns att det sociala sammanhanget blir osynligt, exempelvis att inte alla unga tillåts vaccinera sig för sina föräldrar, säger Lisa Lindén.

Hon menar att delar av kampanjerna är riktade mot föräldrarna, men att man med fördel borde rikta en större del av kampanjen specifikt mot föräldrarna.

Avhandlingen heter Communicating care. The contradictions of HPV vaccination campaigns och lades fram den 2 juni vid Tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet.