Enligt Fredrik Boström på Sveriges apoteksförening är det inget nytt problem att patienter felaktigt får veta att deras läkemedel är helt slut och att de tvingas vända hem tomhänta. Trots att läkemedlet finns i lager hos grossisterna och att apoteken kan beställa hem dem.
– Det är inte ett okänt problem. Det händer, säger Fredrik Boström, chefsfarmaceut på Sveriges apoteksförening.
Larmade Apoteksföreningen
Patienter som försökt hämta ut Bemfola och Ryeqo har, som Läkemedelsvärlden berättat, fått besked av farmaceuterna på apoteken att läkemedlen inte finns att få tag på, trots att det inte stämmer.
Så får det inte vara, tycker Henrik Fant, Regulatory manager vid Gideon Richter, läkemedelsföretaget som tillverkar de båda läkemedlen. När många desperata patienter hörde av sig till läkemedelsföretaget slog han larm om problemet till Sveriges Apoteksförening.
Men det här är ingen unik situation, enligt Fredrik Boström.
– Det händer kanske vartannat år att det kommer sådana här fall till vår kännedom på Apoteksföreningen.
”Är ett misslyckande för apoteket”
Men det får ju väldigt allvarliga konsekvenser för de här patienterna, som kanske måste avbryta en svår och kostsam IVF-behandling. Vad tänker du om det?
– Det är förstås ett misslyckande för apoteket. Det är tråkigt att det blir så, de här patienterna behöver sina läkemedel i tid.
Men apoteken är ju skyldiga att tillhandahålla ett läkemedel inom 24 timmar, beställa hem det om det finns i lager. Vad tänker du om det?
– Det finns säkerligen förklaringar till att man inte lyckats i det enskilda fallet, men apoteken och farmaceuterna har alltid ambitionen att hjälpa patienten få sina läkemedel.
Mänskliga misstag enligt Apoteksföreningen
Fast en patient hade ju gått runt till fem apotek och fått samma besked, hur kan det bli så?
– Jag undrar om det i just det fallet kan ha varit så att man misslyckat med informationen och att patienten inte har förstått.
Kan det vara så att apoteken tycker att de har så mycket att göra att de inte hinner hålla på att leta efter läkemedel åt patienten?
– Det har jag aldrig stött på, det har jag svårt att tänka mig. Apoteken finns ju för att sälja läkemedel. Man struntar inte i det, det rör sig om mänskliga misstag.
Men vad beror det på i så fall?
– Det är alltid svårt att svara på i specifika fall. I det här fallet rör det sig om läkemedel som inte används av så stora patientgrupper. Det är läkemedel som apoteken oftast inte har hemma utan måste beställa hem.
– En utmaning kan vara att det sig om produkter i olika styrkor som också är parallellhandlade av olika aktörer. När apoteken då går in i grossisternas system för att beställa så finns det många olika produkter i varulistan och många av dem kanske inte är tillgängliga.
Apoteksföreningen: ”Borde inte vara krångligt”
Jaha, så är det många olika system som farmaceuten måste gå in och kolla i som gör det svårt?
– Nej, det är två olika system hos grossisterna Oriola och Tamro. Det borde inte vara så krångligt. Sen vet jag inte om funktionaliteten mellan apotekens egna system och grossisternas system inte är tillräckligt bra, så att man inte hittar rätt produkt. Jag vet inte vad som kan förklara det.
Men har inte apoteken och grossisterna ansvar att ha system som är funktionella att hantera för farmaceuterna?
– Jo, det har de.
Vad gör Sveriges apoteksförening åt problemet?
– Jag har skickat ett mejl till vårt kvalitetsråd. Där sitter de högsta ansvariga för kvaliteten inom respektive företag. Syftet med mejlet är att de ska kunna sprida informationen vidare på det sätt de anser är bäst för att nå ut, jag gissar att det är intranätet eller per mejl.