TLV, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, anser att tillgängligheten till apotek och farmaceutisk service är god på nationell nivå. Men hur långt man har till närmaste apotek varierar beroende på var i landet man bor.
Sedan 2014 har 24 orter förlorat sitt sista apotek – utan att något nytt har öppnat.
Därför ser TLV nu ett behov av att se över målen och de ekonomiska styrmedlen för apoteksmarknaden.
TLV höjde handelsmarginalen
I början av 2024 höjde TLV handelsmarginalen, statens ersättning till apoteken för receptläkemedel.
Bakgrunden är apoteksbranschens låga lönsamhet och kostnadsökningar utöver det normala som påverkat apoteken negativt. Syftet med höjningen är att rädda apotek från nedläggning, som Läkemedelsvärlden tidigare rapporterat.
Apoteken har haft försämrad lönsamhet under flera år. Enligt TLV:s bedömning år 2023 var så mycket som vart tionde apotek i riskzonen för nedläggning om man inte gör något för att förbättra lönsamheten.
Höjningen verkar ge effekt
Preliminärt utfall visar att höjningen tycks ge den effekt som var tänkt, konstaterar TLV i sin nya rapport. Apotekens rörelseresultat och rörelsemarginal förbättrades något under 2023. Även om prognosen är osäker tycks höjningen ha svarat mot det ekonomiska behovet.
Men det skiljer sig mycket mellan olika apoteksaktörer. Vissa är mer känsliga än andra. Apoteken är fortfarande sårbara för kostnadsökningar, bedömer TLV. Men utan höjningen av handelsmarginalen skulle läget vara sämre.
– Vi ser inte att det är aktuellt göra en ny översyn av handelsmarginalen i dagsläget, utan kommer följa de längre effekterna i relation till apotekens kostnadsutveckling, säger Gunilla Rönnholm, enhetschef på TLV, i ett pressmeddelande.
TLV följer upp apoteksmarknaden
Antalet apotek i Sverige ökade efter omregleringen. Innan Apoteket AB:s monopol avskaffades fanns 880 apotek. Sedan ökade antalet apotek. År 2010-2011 var tillväxten som störst.
Efter det har ökningen av antalet apotek planat ut för att sedan avstanna. De senaste fem-sex åren har antalet apotek legat konstant runt 1400.
Apoteken ojämnt fördelade över landet
TLV pekar också på att utvecklingen när det gäller tillgängligheten i viss mån varit negativ de senaste åren.
Även om tillgängligheten är god på nationell nivå skiljer sig det mycket mellan olika delar av landet. Det visar myndighetens fördjupande analys.
Ökningen av antalet apotek är inte är jämnt fördelad. De allra flesta nyetableringar av apotek har skett i större tätorter eller städer där det fanns apotek sedan tidigare. Nya apotek har oftast öppnat noll till två kilometer från ett redan tidigare befintligt apotek.
Ungefär hälften av landets apotek finns på platser där de bidrar till tillgängligheten. Andra hälften finns på platser där det redan finns ett eller flera andra apotek mycket nära.
24 orter helt utan apotek
Sedan 2014 har 24 orter förlorat sitt sista apotek. Apoteken har lagts ned utan att något nytt har öppnat.
Alla de här nedlagda apoteken hade en försäljning av receptförskrivna läkemedel under tio miljoner kronor de sista tolv månaderna innan de ledes ned. Det betyder att det är apotek med relativt låg försäljning.
Antalet öppna timmar minskar
Sett till apotekens öppettider har tillgängligheten förbättrats sedan omregleringen. Det genomsnittliga antalet timmar i veckan det finns ett öppet apotek är 51 timmar på riksnivå. Det är en ökning med fem timmar sedan omregleringen.
Men här finns en negativ trend. Mellan 2019 och 2024 har det genomsnittliga antalet öppna timmar per vecka minskat med en timme.
Tillgängligheten i öppettider skiljer sig också stort mellan olika geografiska områden. Apoteken i Stockholm, Uppsala och Södermanlands län har öppet mest, med i genomsnitt över 55 timmar per vecka.
I Jämtlands, Norrbottens och Västerbottens län har apoteken lägst öppethållande med mellan 40,5 och 49 timmar per vecka.
TLV efterfrågar nya styrmedel
Myndigheten framhåller att närheten till apotek varierar beroende på var i landet man bor. Därför anser TLV att det behövs en översyn av målen för apoteksmarknaden, bland annat för att reflektera att olika delar av landet har olika förutsättningar. Målen bestämdes inför omregleringen 2009.
Det behövs också andra styrmedel, enligt TLV. Att styra lokaliseringen av apotek med hjälp av handelsmarginalen går inte.
Handelsmarginalen är densamma för alla apotek när de expedierar ett receptbelagt läkemedel inom förmånen, oavsett var apoteket ligger. Handelsmarginalen är inte ett lämpligt styrmedel när de grundläggande förutsättningarna för apoteken är olika.
– Att utvecklingen ser olika ut i olika delar av landet har till viss del sin förklaring i hur apoteksmarknaden är reglerad. Vi behöver verka för en helhetssyn framåt och ser ett behov av att se över befintliga och utvärdera nya styrmedel, säger Gunilla Rönnholm.