Läkemedelsbolaget GSK, Glaxosmithkline, bötfälls nu för marknadsföring av RSV-vaccin riktat till äldre.
”Låt livet pågå. Nu finns det vaccin mot RS-virus,” Med denna slogan vill läkemedelsbolaget GSK få personer som är 60 år och äldre att vaccinera sig mot RS-virus.
Men vaccinkampanjen gillas inte av IGN, Informationsgranskningsnämnden. Nämnden anser att reklamen inte uppfyller kraven på vederhäftighet.
Reklamen har både sänts i tv, publicerats i tidningar samt på GSK:s webbsida vaccin.se. IGN har dock bara prövat vaccinkampanjen som sänts i tv och förts ut via den aktuella hemsidan.
Den fällda marknadsföringen finns fortfarande kvar hos vissa privata vaccinatörer.
Först ut med RSV-vaccin
Vaccin mot RS-virus är flitigt omskrivet och diskuterat senaste tiden. GSK är först ut med ett godkänt vaccin mot RS-virus för äldre, Arexvy.
EMA:s expertkommitté CHMP sa ja till vaccinet i april förra året, som Läkemedelsvärlden tidigare rapporterat. Det godkändes sen av EU-kommisionen i juni efter rekommendation från europeiska läkemedelsmyndigheten EMA. Strax efteråt, i augusti, godkändes RSV-vaccinet Abrysvo från Pfizer.
RS-virus, respiratory syncytial virus, är ett vanligt luftvägsvirus. Det återkommer regelbundet under vinterhalvåret och är en vanlig orsak till luftvägsinfektion.
Ofta känns en infektion av RS-virus bara som en vanlig förkylning och är en lindrig sjukdom. Men vissa riskgrupper kan få svåra luftvägsinfektioner av RS-virus. Även om det är mycket ovanligt i Sverige kan det i sällsynta fall vara dödligt.
RSV-vaccin till sköra äldre
Små barn under ett år, barn som är födda för tidigt eller har vissa sjukdomar som hjärtfel, är riskgrupper, enligt Folkhälsomyndigheten.
Äldre som är 75 år eller mer är också i farozonen för att drabbas av en svår infektion på grund av RS-virus. Folkhälsomyndigheten rekommenderar sedan i höstas att de vaccinerar sig.
Även seniorer som är 60 år eller äldre och som samtidigt har vissa sjukdomar eller tillstånd som gör dem extra utsatta rekommenderas RSV-vaccin av Folkhälsomyndigheten.
Rekommendationen gäller seniorer som exempelvis har stroke, kronisk hjärtkärlsjukdom, kronisk lungsjukdom som KOL och svår eller instabil astma, kronisk lever- eller njursvikt, diabetes och nedsatt immunförsvar. Även andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion och hostkraft som fetma och flerfunktionshinder inkluderas.
RSV-vaccin rekommenderas även de som är 60 år eller mer och extra sköra och behöver hjälp i sitt dagliga liv av hemtjänsten eller bor på särskilt boende.
Piskar upp rädsla
Privatpersonen som anmält GSK:s vaccinkampanj kallar marknadsföringen osaklig och vilseledande.
Anmälaren anser bland annat att marknadsföringen leder till att en överdriven rädsla piskas upp i samhället, att det är ett sätt att pungslå folk och att kan få fler än de som behöver att ta vaccin.
Enligt privatpersonen påstår GSK i sin reklam att alla över 60 år löper ökad risk för svår sjukdom och komplikationer till följd av RS-infektion.
”GSK anser att det anmärkta TV-inslaget och innehållet på vaccin.se är rättvisande och i linje med tillämpliga lagar och LER.” skriver bolaget i sitt svaromål. (LER är en förkortning av läkemedelsbranschens etiska regelverk, reds anmärkning)
Läkemedelsbolaget försvarar sig med att ”Syftet med kampanjen är att ge allmänheten tillgång till viktig information om möjlighet till skydd mot RSV genom vaccination…”
RSV-vaccin inte för alla över 60
IGN konstaterar att läkemedelsbolagets reklamkampanj tydligt redogör för risken för personer över 60 år.
Men nämnden påpekar att läkemedelsbolaget GSK inte nämner att Folkhälsomyndighetens rekommendationer för personer mellan 60 och 75 år endast omfattar vissa specifika riskgrupper. IGN skriver att det saknas en tydlig redovisning av vad Folkhälsomyndigheten rekommenderar.
Nämnden anser att ”vid en flyktig läsning torde det föreligga en risk att budskapet i TV-inslaget och på vaccin.se av allmänheten uppfattas som en generell uppmaning att vaccinera sig om man är över 60 år.”
Vidare påpekar nämnden att indikationen för de RSV-vaccin som finns på den svenska marknaden är att de ska används i enlighet med officiella rekommendationer.
Är inte läkemedelsinformation
Läkemedelsbolaget GSK hävdar i sitt svaromål att det inte handlar om läkemedelsinformation eftersom det inte förekommer något produktnamn, logotyp eller generiskt namn på läkemedel i TV-inslaget eller på vaccin.se. Enligt bolaget är läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER, därför inte tillämpligt.
IGN delar inte läkemedelsbolagets bedömning. Nämnden anser att det rör sig om en vaccinationskampanj. Och en sådan ska uppfylla LER:s krav på vederhäftighet, skriver nämnden.
IGN anser att överträdelsen är av ”normalgraden och” dömer därför läkemedelsbolaget GSK att betala 110 000 kronor.
Konflikter kring RSV-vaccin
Att det är bråk kring RSV-vaccin är inget nytt.
Det har stormat kring Folkhälsomyndighetens rekommendationer om vaccinering, vilket gör IGN:s utlåtande extra intressant.
För trots att Folkhälsomyndigheten rekommenderar vissa äldre att vaccinera sig är inte Sveriges kommuner och regioner, SKR, alls med på tåget.
”Rekommendationen skapar förvirring” skriver SKR:s sektionschef Amelie Norling i sin blogg. Äldre tror att de ska få vaccinera sig i den offentliga vården, befarar hon.
Men det finns inget beslut om att regionerna ska ge RSV-vaccin. De äldre som vill vaccinera sig får göra det privat och betala ett par tusen kronor ur egen ficka.
NT-rådet griper in
Den här oenigheten ledde till att NT-rådet för ovanlighetens griper in i en fråga som rör vacciner.
NT-rådet är regionernas gemensamma organ för nationellt införande av nya terapier. Normalt behandlar rådet inte frågor om vacciner utan andra nya behandlingar.
I oktober gick rådet ut med rekommendationen om att regionerna ska avvakta med att införa RSV-vaccinering, som Läkemedelsvärlden berättat.
Det behövs ett nationellt samlat grepp om bedömningen av kostnadseffektiviteten, tycker NT-rådet. Rådet vill också se en nationell samordning av införande av RSV-vaccinering.