I somras skulle Annelie Nilsson, receptarie vid Apotek Hjärtat på Bergslagssjukhuset i Fagersta, expediera ett insulinrecept. Hon upptäckte då ett fel som hade uppkommit när läkaren varit tvungen att hantera en restnotering.
Kunden hade fått recept på en annan styrka än vanligt. I samband med den ändringen hade läkaren råkat justera dosen på fel sätt. Med den förskrivna doseringen skulle kunden därför ha fått för låga insulindoser.
Stoppade felmedicinering
Annelie Nilsson förhindrade felmedicineringen genom att ta kontakt med vårdcentralen som rättade till receptet.
Men sedan visade det sig att fler av apotekets kunder hade samma typ av felaktiga recept. Annelie Nilsson insåg då att det handlade om ett större, systematiskt problem.
– Min första tanke var att jag måste uppmärksamma andra på problemet, både inom vårt företag och centralt i regionen så att det inte skulle bli fel på fler ställen, berättar hon.
– Det är lätt att nå vår närmaste vårdcentral och enstaka förskrivare, däremot är det svårt att nå ut centralt i regionen i och med att vi inte har några naturliga kanaler dit. Man kan få ringa flera telefonnummer innan man får tag på förskrivaren, så det gäller att vara envis.
Hjälpte många
På olika sätt lyckades hon ändå till slut se till att informationen fick spridning i regionen. Det gjorde sannolikt att många diabetespatienter slapp att få felaktiga recept.
Nyligen fick hon åka till Stockholm och ta emot ett pris för den där detektiv- och informationsinsatsen i somras. Det var Apotekarsocieteten som tilldelade Annelie Nilsson årets utmärkelse för ”Bästa kundinsats på apotek” efter att en av hennes kollegor nominerat henne.
Hur kändes det?
– Jag är inte någon som tycker om mycket uppmärksamhet egentligen utan håller gärna en låg profil. Men det känns ändå jätteskönt att priset uppmärksammar farmacin (farmaceuters jobb med att bidra till god och säker läkemedelsanvändning, redaktörens förklaring).
– Med dagens starka konkurrens på apoteksmarknaden så blir det lätt mycket fokus på att sälja. Men vi får aldrig tappa farmacin.
Gillar att fortsätta lära nytt
Du kom till ditt nuvarande apotek som nyutexaminerad för 28 år sedan – det verkar som du trivs på jobbet?
– Ja, jag trivs väldigt bra så jag stannade fast jag inte hade tänkt det från början.
Varför blev du receptarie?
– Jag ville jobba med människor. Hjälpa dem att må bättre. Och få fortsätta att lära mig nytt.
Blev det som du hade hoppats?
– Ja, det här är inget jobb där man kan slappna av. Det kommer nya saker hela tiden som man måste sätta sig in i. Och det känns bra att försöka hjälpa kunderna att ta sina mediciner på det sätt som doktorn har tänkt. Att förstärka och kanske förtydliga varför medicineringen är viktig och svara på sånt som kunderna funderar över om sina läkemedel.
Hur har jobbet förändrats på 28 år?
– Det är mer slimmade organisationer på apoteken i dag. Mycket tid går också åt till utbyten av läkemedel och till att förklara bytena för kunder som kanske blir oroliga. Det blir mer sådana diskussioner och färre diskussioner om hur de mår med sina mediciner. Det är lite synd.