DEBATTREPLIK. Ylva Sandström ser i sin debattartikel i Läkemedelsvärlden flera problem med att apoteken får en utvecklad roll i det svenska hälso- och sjukvårdssystemet.
Vid förändring så kommer man stöta på utmaningar som måste hanteras och det behöver göras en avvägning mellan de vinster som uppnås och de risker som eventuellt introduceras.
Vi ser som vi framhållit tidigare stor potential i och möjlighet att hantera utmaningarna.
Dialog självklart nödvändig
Samtidigt är vi ödmjuka inför att vissa saker kan vara svåra att genomföra i närtid och att andra möjligheter kan öppna sig längs vägen.
Alla lösningar och förändringar vi, och många före oss, föreslagit på området tänker vi självklart ska tas fram i nära samverkan och i dialog med vården.
Initialt ser vi stor potential i närliggande områden såsom farmaceutiska tjänster, införandet av ett farmaceutsortiment och att ge farmaceuterna möjligheter till en extra expedition på vissa recept som är utgångna eller slutexpedierade.
Noggrann tillsyn av apoteken
Det kan också vara värt att påpeka att farmaceuter är legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal, vilket regleras i patientsäkerhetslagen. Apotek är en tillståndspliktig verksamhet och den och vår personal står under tillsyn av flertalet myndigheter.
Detta säkerställer att verksamheten fortsätter att förändas i enlighet med regelverket för hälso- och sjukvård och de riktlinjer som våra beslutsfattare har dragit upp.
En utveckling av apotekens verksamhet är också något som är önskvärt från politiskt håll.
Risk för dubbla roller kan hanteras
Det är positivt att Ylva Sandström ser behovet av att öka ersättningen för att expediera recept då dagens modell inte ger full ersättning. Av samma skäl välkomnar vi TLV:s förslag om att höja apotekens handelsmarginal.
Det är också viktigt att nya tjänster som introduceras ersätts så att samhället får så stor nytta som möjligt för sina pengar.
I ”Pharmacy First”, ett exempel från Skottland, ersätts apoteken med samma summa oavsett vad utfallet av rådgivningen blev; en försäljning, ett råd eller en hänvisning till patientens ordinarie läkare. Ett sådant ersättningssystem minskar de risker som Ylva ser med att apoteket ”sitter på dubbla stolar”.
Ingen lösning att dölja biverkningar
Vi håller också med om att rådgivning om läkemedel inte ska tas lätt på. Här känner vi oss trygga med att våra medarbetare har rätt utbildning och den kompetens som behövs.
Oron för biverkningar är något som våra farmaceuter ofta stöter på och som vi hanterar med målsättningen att patienten själv ska kunna förstå att nyttan överstiger eventuella risker. Det är det bästa sättet att öka motivationen.
Att det ibland inte lyckas och oron finns kvar vid nästa läkarbesök visar på hur viktigt detta är. Vi samverkar gärna mer kring hur vi pratar med patienter om biverkningar – att dölja dem för patienten tror vi inte är en framkomlig väg.
Andra länder prövar
När apotekens och farmaceuternas roll utökas i så många grannländer och länder med liknande problematik och förutsättningar som Sverige, behöver vi se till möjligheterna och erfarenheterna.
Det finns stora värden i ökad folkhälsa och tillgänglighet som vi inte bör förbise.
Dags ifrågasätta invanda roller
Slutligen vill vi instämma i att lokal samverkan mellan vårdcentral och apotek är viktig. Vi ser också ett behov av att kommunicera mellan professionerna på ett enkelt sätt när det kommer till läkemedelsbehandlingen utöver den information som idag står på receptet.
Vår poäng är just att vi behöver samverka mer över organisatoriska gränser med patienten i centrum och inte fastna i gamla invanda roller. Först då kommer vi se en utveckling som stärker vården i Sverige.