En reklamfilm om Vagifem, ett receptfritt läkemedel, aktualiserar på nytt frågan om hur läkemedelsreklam i sociala medier får se ut. Det är det danska läkemedelsföretaget Novo nordisk som marknadsför Vagifem, vaginaltabletter mot torra och sköra slemhinnor i underlivet efter klimakteriet.
Reklamfilm om Vagifem för allmänheten
I en 25 sekunder lång reklamfilm om Vagifem uppmanar företaget kvinnor i aktuella åldrar att bli ”redo för ett nytt kapitel i livet”.
Ett obligatoriskt inslag i reklam för receptfria läkemedel riktad till allmänheten är enligt regelverket den så kallade minimiinformationen. Den innehåller bland annat de varningsföreskrifter och begränsningar som gäller för användningen av läkemedlet i fråga.
När det gäller Vagifem säger minimiinformationen bland annat att den som är gravid inte ska använda läkemedlet. Minimiinformationen säger också att man ska ha en läkarkontakt innan man startar behandlingen samt att man bör gå på årliga läkarkontroller medan den pågår.
Visas för kort tid
Minimiinformationen finns också med i reklamfilmen. Men det räcker inte att den finns där anser Informationsgranskningsnämnden, IGN, som är läkemedelsbranschens eget granskningsorgan med uppgift att kontrollera att företagen följer det etiska regelverket.
IGN anser att filmen visar den obligatoriska informationen ”under så pass kort tid att läsaren inte kan tillgodogöra sig hela innehållet”.
Novo nordisk anser å sin sida att denna anmärkning är felaktig.
Menar att tittaren kan pausa
I sitt svaromål förklarar företaget att filmen har visats dels på Facebook och dels på Instagram. Om filmen dykt upp i Facebookflödet ”har mottagaren haft möjlighet att fritt pausa videon. Därmed har det funnits möjlighet för mottagaren att pausa och visa minimitexten under erforderlig tid”, skriver företaget.
I Instagramflödet har det inte gått att pausa ”men materialet har spelats i loop och därför istället kunnat presentera minimitexten upprepade gånger.”
Även andra visningsalternativ på de två sociala plattformarna har gett mottagarna möjlighet att hinna läsa minimitexten, enligt Novo nordisk. Antingen genom att pausa eller att scrolla.
Nämnden fäller företaget
Men detta resonemang köper inte IGN. ”Att läsaren ska behöva pausa presentationen eller titta på presentationen flera gånger för att kunna tillgodogöra sig hela minimitexten kan inte anses uppfylla kravet på att minimitexten ska vara lätt läsbar”, skriver nämnden i ett fällande beslut.
IGN anser att företagets reklamfilm för Vagifem bryter mot det etiska regelverket för läkemedelsinformation, LER. Novo nordisk ska därför betala en straffavgift på 110 000 kronor.