Skönhetskliniker som erbjuder estetisk plastikkirurgi och estetiska injektionsbehandlingar bryter mot bland annat förbudet mot marknadsföring av receptbelagda läkemedel till allmänheten. Det konstaterar Konsumentverket efter att ha granskat marknadsföringen hos 50 sådana kliniker, en marknadsföring som till stor del sker på sociala medier.
I granskningen såg Konsumentverket flera fall där kliniker gjorde reklam för skönhetsbehandling med Botox (botulinumtoxin). Detta är ett receptbelagt läkemedel. Marknadsföring av receptbelagda läkemedel till allmänheten är dock förbjuden, det enda undantaget är vaccinationskampanjer.
Skönhetskliniker fortsatt under luppen
Läkemedelsverket kommenterar i ett pressmeddelande detta resultat av Konsumentverkets granskning:
– Förbudet att rikta reklam för receptbelagda läkemedel, som Botox, till allmänheten syftar till att värna folkhälsan genom att motverka felanvändning och överkonsumtion av dessa läkemedel. Det är problematiskt att det är så vanligt med reklam som strider mot det förbudet, säger Elsa Willebrand, utredare på Läkemedelsverket.
Konsumentverket hittade även en rad andra misstänkta lagöverträdelser i många klinikers marknadsföring. Det handlar bland annat om vilseledande för- och efterbilder, bristande information om behandlingarnas risker och erbjudanden om lån för att finansiera skönhetsingrepp. Det sistnämnda strider mot god marknadsföringssed.
Konsumentverket kommer att informera berörda skönhetsklniker och sedan följa upp granskningen. Om företagen inte rättar till bristerna är nästa steg att inleda ett tillsynsärende. Även Läkemedelsverket kan inleda enskilda tillsynsärenden av kliniker vars marknadsföring strider mot regelverket.