Allt fler aktörer ger sig in på den oerhört lukrativa marknaden med de att förse kunder med de nyare receptbelagda bantningsmedlen.
Viktväktarna, WeightWatchers, affärsidé är sen länge att sälja medlemskap för viktnedgång med hjälp av råd om mat och motion, både digitalt, i appar och med fysiska möten.
Viktväktarnas lönsamhet har dock minskat kraftigt. På bara fem år, mellan 2018 och 2023, har aktievärdet dalat med nästan 40 procent i Europa och USA.
Bantningsmedlen lönsammare
I stället ger sig Viktväktarna nu in i den lönsamma branschen med försäljning, eller förmedling om man så vill, av recept på fetmaläkemedel. Ämnet är oerhört hett, något Läkemedelsvärlden bevakat löpande, exempelvis svensk forskning om semaglutid.
Digitala tjänster, där medlen förskrivs på ett snabbt och enkelt sätt, exempelvis med frågeformulär eller telemedicin, har nått stor popularitet. Sådana tjänster finns nu även i Sverige.
Den 6 mars, igår, släppte bantningsjätten, internationella WW International Inc, nyheten att de köper den digitala hälsoplattformen Sequence, rapporterar Reuters.
– Eftersom vetenskapen går snabbt framåt, vet vi att det finns en betydande möjlighet att förbättra resultaten för dem som använder mediciner, sa WeightWatchers verkställande direktör Sima Sistani i ett uttalande.
25 miljoner dollar om året i vinst
Sequence lanserades 2021 i USA. Den digitala prenumerationstjänsten förser sina prenumeranter med recept på GLP-1 analoger.
Dessa receptbelagda läkemedel utvecklades ursprungligen mot typ 2-diabetes. De har visat sig vara effektiva för viktnedgång, och vissa av dem är även godkända för behandling av fetma.
I dag har Sequence 24 000 medlemmar över hela USA. Vinsten är ungefär 25 miljoner dollar årligen, motsvarande cirka 261 miljoner svenska kronor.
Ska komplettera kost- och motionsråd
WeighWatchers säger till Reuters att företaget förväntar sig att dess förvärv på 132 miljoner dollar i kontanter och aktier kompletterar deras närings- och beteendeförändringsprogram för viktminskning.
Detta vid en tidpunkt då läkemedel mot fetma ser ut att bli en av de största marknaderna för läkemedelstillverkare.
Den globala fetmamarknaden är en kassako. Analytiker har förutspått att den kommer att vara värd cirka 50 miljarder i dollar i försäljning år 2030.
Läkemedelsvärlden har kontaktat svenska Viktväktarna för att fråga om de kommer att använda sig av Sequence eller liknande plattformar. Jenny Holmstedt, director acquisition and brand, ansvarig i Sverige svarar inte på Läkemedelsvärldens fråga. Istället hänvisar hon till pressavdelningen i USA.
Ulrika Ennen, som står som VD på Viktväktarnas sajt, svarar i ett meddelande att hon inte längre jobbar kvar och inte heller kan svara. Ulrika Ennen hänvisar tillbaka till Jenny Holmstedt igen. Läkemedelsvärlden fortsätter söka Jenny Holmstedt.