Apoteket AB beklagar att Facebook fick köpuppgifter
Foto: Istock

Apoteket AB beklagar att Facebook fick köpuppgifter

Apoteket AB har gjort en intern översyn och anmält det inträffade till Integritetsskyddsmyndigheten.

11 maj 2022, kl 14:50
0

Annons

Efter en intern översyn säger nu Apoteket AB:s chefsjurist Anna Rogmark till Sveriges radio Ekot att det var fel att dela uppgifter om kunders digitala apoteksinköp med Facebook. Apoteket bedömer att överföringen av kunduppgifter till Facebook kan ha pågått sedan 2017 och att omkring en miljon kunder kan vara berörda.

Ekot avslöjade

I slutet av april avslöjade SR Ekot att Apoteket AB:s nätapotek apoteket.se delade detaljerade uppgifter om kunders inköp med Facebook. Ekots medarbetare hade upptäckt informationsöverföringen genom att handla receptfria läkemedel och andra hälsoprodukter som inkontinensskydd, paracetamol och klamydiatest. Det visade sig att information om inköpen elektroniskt skickades vidare till Facebook.

Efter Ekots publicering stängde Apoteket AB av denna överföring till Facebook, anmälde sig själv till Integritetsskyddsmyndigheten och inledde en intern översyn. Denna är nu klar.

Chefsjuristen Anna Rogmark säger till Ekot att översynen inte kunnat fastställa exakt hur länge informationsdelningen med Facebook pågått. Men det står klart att det handlar om minst fem år och att cirka en miljon kunder är berörda. Alla kunder som vid sina e-köp accepterat marknadsföringskakor har fått sina uppgifter vidareskickade.

Anna Rogmark beklagar det som hänt och säger att hon förstår att ”man förväntar sig annat av oss på Apoteket”.

Använde digitalt analysverktyg

Att kundernas uppgifter skickades vidare berodde på att Apoteket använde ett analysverktyg för att följa upp egna reklamkampanjer och hitta tänkbara målgrupper bland Facebookanvändarna. Samtidigt använder Facebook uppgifterna i sin annonsverksamhet.

Integritetsskyddsmyndigheten har ännu inte tagit ställning till Apoteket AB:s anmälan om överföringen av de potentiellt känsliga kunduppgifterna.