Drygt ett och ett halvt års mjukstart är över för de svenska apotekens användning av EU:s spårbarhetssystem mot falska läkemedel. Från och med 1 november ska apoteken tillämpa systemet för e-verifikation fullt ut. Det skriver Läkemedelsverket i ett informationsbrev till apoteken.
Den nya EU-förordningen om säkerhetsdetaljer på läkemedel trädde i kraft 9 februari 2019. Då blev det obligatoriskt att märka alla receptläkemedel med en spårbar 2D-kod. Detta gör det möjligt att via ett EU-gemensamt IT-system följa läkemedlet från fabrik till kund. Spårbarheten ska förhindra att förfalskade läkemedel kommer in i den legala distributionskedjan.
Falska läkemedel är ett problem inom EU. I Sverige har det inte förekommit några kända fall av förfalskade läkemedel på apotek, men det finns sådana exempel från andra EU-länder.
Som Läkemedelsvärlden tidigare har rapporterat valde Sverige att mjukstarta användningen av spårbarhetssystemet. Mjukstarten kallades stabiliseringsperiod och innebar att apoteken scannade koderna, men hanterade vissa typer av felsignaler på ett annat sätt än i skarpt läge. Apoteket har under stabiliseringsperioden fått lämna ut läkemedlet till kunden trots vissa felsignaler.
Skälet var att det förekom många felsignaler på grund av tekniska problem och mänskliga misstag i början. Utan mjukstart skulle sådana ”tekniska larm” ha kunnat leda till att patienter blev utan sina läkemedel. Men nu är dessa tekniska larm, enligt Läkemedelsverket, nere på en låg och acceptabel nivå.
Apotekspersonalen ska från 1 november rutinmässigt scanna 2D-koden på alla förpackningar för att kontrollera läkemedlets äkthet. Apotekspersonalen kontrollerar även att förpackningen är obruten. När läkemedlet lämnas ut till kunden så avaktiverar farmaceuten dess kod i systemet.
”Om förpackningen inte finns i databasen kan det vara ett tecken på att förpackningen är förfalskad. Detta måste utredas innan läkemedlet kan lämnas ut till patient”, skriver Läkemedelsverket.