IGN fäller oläslig text i tv-reklam om läkemedel

IGN fäller oläslig text i tv-reklam om läkemedel

Välj annan marknadsföring om det inte går att visa läsbar information i tv-reklam om läkemedel, tipsar IGN.

27 jan 2020, kl 11:51
0

Annons

Läkemedelsföretaget Nordic drugs har svårt att få till sin tv-reklam för läkemedel så att den uppfyller branschens etiska regelverk. Företaget har för andra gången producerat tv-reklam för läkemedel där pliktinformationen i filmen varit oläslig.

Upprepningen får informationsgranskningsnämnden, IGN, att höja pekfingret lite extra. IGN anser att Nordic drugs senaste etiska överträdelse är allvarlig och har beslutat om en straffavgift på 165 000 kronor.

Tv-reklam om läkemedel måste vara tydlig

Förra gången gällde det en reklamfilm för nässprayen Nasoferm där informationstexten var så liten och visades så kort tid att den inte gick att uppfatta. Detta enligt ett fällande beslut i instansen över IGN, Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL.

En reklamfilm för humanläkemedel som riktas till allmänheten måste enligt regelverket ge tydlig information om läkemedlet. Informationen ska innehålla bland annat läkemedlets aktiva substans, att det är viktigt att läsa bipacksedeln och upplysningar om hur läkemedlet ska användas.

Och NBL har i Nasofermfallet och andra ärenden slagit fast att det inte räcker att informationen finns med i en reklamfilm. Tittaren måste också kunna uppfatta den. För texter betyder det att de ska vara lätta att läsa och tillgodogöra sig.

För svårläst igen

Men när Nordic drugs nyligen gjorde tv-reklam för läkemedlet Hidrasec (racekadotril) mot tillfällig diarré hos barn var det samma sak igen. Tv-reklamen var sponsormeddelanden som sändes i samband med tv-programmet ”Efter fem” i TV4. Dessa meddelanden om Hidrasec visade, anser IGN, ånyo text med pliktinformation så att den var omöjlig att uppfatta.

I sitt svaromål skriver Nordic drugs att filmen bara fick vara fem sekunder lång. Företaget framhåller att de ansvariga för produktionen medvetet prioriterade att få med alla nödvändiga upplysningar. Detta gick ”olyckligtvis” ut över läsbarheten.

IGN godtar inte den förklaringen utan menar att om det inte går att uppfylla de etiska kraven i en femsekundersfilm ”så bör företaget finna andra vägar att marknadsföra sitt läkemedel”.