Henrik Ungerth
Produktchef för Seretide Diskus på Glaxosmithkline och ansvarig för den uppmärksammade reklamkampanjen som gått bland annat i Stockholms tunnelbana. Kampanjen blev anmäld till NBL av Läkemedelsverket, och fälldes torsdag den 8 november.
Var det inte självmål det här?
– Nej, absolut inte. Vi hade räknat med att bli anmälda.
Vad vinner ni på att göra en kampanj där ni räknar med att bli anmälda?
– Vi vinner väldigt mycket på det. Syftet var att informera patienterna om inhalatorn Diskus och det har vi gjort. Vi har också en hemsida som har haft väldigt många träffar.
Vad ville ni uppnå med kampanjen?
– Vi ville informera patienterna om att det finns en inhalator som heter Diskus. Vi ville visa patienterna att det finns flera alternativa inhalatorer i Sverige och att Diskus är ett bra alternativ. Vi ville också öka kunskapen om astma och inhalatorerna.
Patienten ska väl sen gå till läkaren och be att få Diskus?
– Patienten ska fråga läkaren om Diskus kan vara ett alternativ för patienten. Visst var det så.
Ni måste varit medvetna om att ni låg på gränsen att bli anmälda när ni la upp kampanjen?
– Absolut, det var vi. Vi räknade med att bli anmälda, men om man ser krasst på det så är inte det här läkemedelsreklam. Kampanjen innehåller ingen läkemedelsreklam.
Planerar ni några liknande kampanjer?
– Det gör vi inte för tillfället, men vi tittar förstås på det. Mycket beror på hur det kommer se ut med lagstiftningen framöver. Luckras den upp är det inte omöjligt att vi kommer fler sådana här kampanjer i framtiden.