4 MINUTER MED?

Tony Rydberg Chef för Apoteket Direkt och ansvarig för Apoteket Kundcentrum som man ska ringa till, på 0771 450 450, istället för att ringa till sitt lokala apotek. Idag finns kundcentrum i Uppsala och Kalmar som betjänar ärenden från hela landet. Varför finns Kundcentrum? ? För att förbättra tillgängligheten och öka servicegraden för kunderna. Genom […]

16 jun 2003, kl 13:41
0

Annons

Tony Rydberg

Chef för Apoteket Direkt och ansvarig för Apoteket Kundcentrum som man ska ringa till, på 0771 450 450, istället för att ringa till sitt lokala apotek. Idag finns kundcentrum i Uppsala och Kalmar som betjänar ärenden från hela landet.



Varför finns Kundcentrum?

? För att förbättra tillgängligheten och öka servicegraden för kunderna. Genom Apoteket Kundcentrum går det att kontakta apoteket dygnet runt året runt genom telefon, fax, e-post eller webben.



Varför ska man inte kunna ringa direkt till sitt lokala apotek?

? Vi gör det för att avlasta de lokala apoteken. Många av de ärenden som kommer till kundcentrum handlar om vad en vara kostar och om den finns på lager. Genom att Kundcentrum tar hand om sådana enklare ärenden får personalen på apoteken tid över till kunderna som finns i lokalen.



Vad tycker kunderna?

? De flesta är positiva, men vi får ungefär 250000 ärenden per månad så visst finns det dem som klagar.



Det finns ett antal läkare som fastnat i telefonkö som har reagerat starkt.

? Det baserades på missförstånd vilket vi nu har rett ut. Under slutet av 2003 och under 2004 kommer vi att lansera ett annat telefonnummer som bara är till för sjukvården. Där kan läkare kontakta oss och ringa in recept dygnet runt.



Blir det fler ställen än Uppsala och Kalmar?

? Inte som det ser ut nu. De är dimensionerad att klara av 10 miljoner kundkontakter på ett år. Jag hoppas att vi klarar oss ett tag med dem.