Bidrag till hälsotjänster bör utredas

Ökade öppettider har ökat tillgängligheten till läkemedel efter omregleringen. Men om kvaliteten på apotekens service förbättrats är osäkert, konstaterar TLV i ny rapport som också förespråkar en utredning om hälsotjänster.

16 feb 2015, kl 14:26
0

Frågan om en särskild ersättning för farmaceutiska tjänster på apoteken har varit ett krav från bland annat fackförbundet Sveriges Farmaceuter sedan omregleringen.
En vag utfästelse om en sådan, eller åtminstone en utredning, kom också från den tidigare regeringen.

Sedan har inget hänt, förutom att frågan diskuteras emellanåt. TLV lyfter den också i sin senaste rapport, ”Det offentligas behov av läkemedel och service på apotek”. Rapporten är en del i den översyn av handelsmarginalen som myndigheten arbetar med. Det vill säga om och i så fall hur mycket handelsmarginalen, skillnaden mellan apotekens inköps- och försäljningspris, bör höjas.

I rapporten konstaterar TLV att samtidigt som apoteken blivit många fler och öppettiderna betydligt längre, är det svårt att säga något om kvaliteten på tjänsten, vid receptexpediering eller effekten på läkemedelsanvändningen. 

Om de tjänster, som till exempel hälsosamtal, blodtrycksmätningar, tidsbokad personlig läkemedelsrådgivning som apotek idag erbjuder har någon effekt på läkemedelsanvändningen finns inga uppgifter på, menar TLV och efterlyser mer underlag.
– Vår förväntan är väl snarare att konkurrensen ska generera sådana tjänster som kunderna vill ha och är beredda att betala för, säger Svante Rasmuson, enhetschef för marknadsanalys på TLV.
– Men om samhället ska gå in och supporta sådana här tjänster behövs det ”bevis” för att de här tjänsterna ökar hälsan och bidrar till en bättre läkemedelsanvändning,